Företag på Twitter

24 Hour Business camp har precis avslutas för i år och en hel del nya häftiga tjänster har fötts på internet. 24 Hour Business camp går ut på att man ska skapa en ny webbtjänst inom 24 timmar. Jag rekommenderar varmt deras hemsida för att se vilka tjänster som har skapats i år under dessa 24 timmar. Jag brukar alltid hitta minst en ny favorittjänst varje år.

Första tjänsten jag tänkte tala om har inom ämnet social media att göra, nämligen TweetedBrands. Tjänsten talar om för oss vilka varumärken som det twittras mest om.

Vilka leder topplistan då? På förstaplats hittar man självklart Twitter själva. Twitter är ett hett ämne, så är det, oavsett om det är på Twitter eller utanför – är inte förvånad över första platsen där. På plats nummer två finner vi YouTube, inte heller helt otippat, väldigt många länkar till filmer på YouTube (inklusive jag). Listan i allmänhet innehåller en hel del olika webbtjänster.

Men, vilket företag är nummer ett och inte en renodlad webbstjänst? Jo, nämligen iPhone på plats nummer tre. På topp tio finner vi även Apple, Fox och MTV som inte är renodlade webbtjänster.

Utöver dessa företag så tycker jag det är väldigt intressant med företag som man tycker inte alls har någonting med internet att göra. Där hittar vi bland annat Disney, Starbucks, UPS, Gucci, Ford, BMW, Lego, Chanel och Coca-Cola.

Vad skriver man om dessa företag då? En snabb sökning på Coca-Cola ger en majoritet på många som gillar Coca-Cola och dricker detta till någon sorts av måltid. En vild gissning från min sida är att många skriver om Coca-Cola under kvällstid dessutom.

Starbucks då? Snackar man kaffe då? Nej, man snackar om att man vill till, jobbar på eller är i Starbucks. Ett inlägg om Starbucks i Amerika skulle ge dig en hel del svar, troligtvis om andra som också vill till Starbucks. Ett hett företag kort och gott.

Jag följer själv bland annat Saltå Kvarn på Twitter. Bland annat för bra produkter och för att det är ett lokalt företag, men det är bara en bråkdel av den riktiga anledningen. Jag tycker deras Twitter är intressant, där har vi den största anledningen. 837 personer följer Saltå Kvarn på Twitter och många deltar i diskussioner, även i deras blogg.

Vilket företag skulle du vilja se aktivt på Twitter?
Möjlighet till diskussion och frågor på en ny nivå?

[tags]Twitter, företag, varumärke, social media, Saltå Kvarn, intressant? Pusha?[/tags]