Min berättelse om när jag letade bilverkstad i Södertälje

Vart ta vägen när bilen rasar?

Alla vi som någon gång ägt en bil vet hur svårt det kan vara att hitta en bilverkstad som man är nöjd med. Här i Södertälje, som ändå är känt som en industristad, har generellt ett bra utbud av verkstäder. Fördelen med det, är att det skapas en konkurrens och verkstäderna tävlar om vem som har de nöjdaste kunderna. Bra för oss som äger en bil, men är det så enkelt som det verkar?

Jag minns tillbaka till min första dag jag ägde en bil. Så klart glad över att den bilen jag länge spanat på äntligen var min, men samtidigt fundersam över alla nya frågetecken som bilens framtid skulle ge. Vart ska jag vända mig vid service? Vad gör jag om bilen börja låta konstigt? Vad händer med däcket om jag stött till en trottoarkant?

Efter varje månad med bilen i min ägo så var det knappast så att mina frågetecken minskade. Tvärtom, det kändes som att det dök upp nya frågetecken. Visst, vissa mindre än stora. Men jag förstod snabbt att äga en bil, där det inte ingår någon service eller garanti, hängde mycket på att jag själv hade koll på bilens hälsa. Under tiden besökte jag olika verkstäder, t.ex. MECA, men utan att tänka på vilken verkstad som faktiskt är bäst för mig i långa loppet.

När det var dags för bil nummer två så hade jag planen redo. Bil nummer två vart en uppgraderad variant där jag också hade investerat både mer tid och ekonomi på. Jag ville ha en plan så att bilens hälsa inte sattes på spel, bara för att jag inte har tillräckligt med kunskap.

Det var alltså dags för mig att hitta en bilverkstad i Södertälje som skulle bli min bils nya bäste vän. Jag började fråga vänner, familjemedlemmar och kolla runt på nätet efter tips och rekommendationer. Samtidigt dök det då och då upp skräcknyheter i media, så som att det finns verkstäder som hittar på fel. Det fanns helt enkelt inte utrymme för misstag i min bedömningsprocess.

Jag ville hitta en bilverkstad som bland annat fanns i närheten av mitt hem eller arbetsplats samt kunde erbjuda mig en schysst service. Jag ville uppleva känslan av att jag kunde lita på de som pysslade om min bil nummer två.

Efter att samlat in information om utspridda rekommendationer så hade jag två bilverkstäder på min lista. På ren magkänsla valde jag en av dem för en service min bil meddelade mig om och som jag inte kunde vänta med. Som jag hade förväntat så hjälpte de mig med min bil och jag åkte därifrån med en gladare bil än innan. Men av någon anledning kände jag mig ändå inte tillräckligt nöjd. Serviceupplevelsen för mig som kund kändes inte lika bra som jag hoppades på. Med tanke på att jag ville hitta en bilverkstad som jag kunde vända mig till för en livstid så ville jag ändå ha utrymme för att vara kräsen i min bedömning.

Så, vid nästa första bästa möjlighet åkte jag till den andra bilverkstaden för att istället ge dem en chans. Den här gången slutade det med att både min bil och jag själv lämnade glada och nöjda. Det var helt enkelt perfekt. Två bilar, flera verkstäder och ett dussin tips senare hade jag äntligen hittat min perfekta bilverkstad.

Nu tio år och tre bilar senare så är jag fortfarande nöjd över mitt val av bilverkstad. Varje gång jag åker därifrån tänker jag på dagarna när jag gjorde valet och ler smått för mig själv.

Har du hittat din perfekta bilverkstad i din stad och hur gjorde du för att hitta den?