Alex Schulman känner säkert många till. Han skrev för lite mer än en vecka sedan ett inlägg i sin blogg om sociala medier och Twitter.

– Hur ska ett företag som i samband med en nystart skapar ett Twitterkonto som 80 personer följer kunna göra någon skillnad? Det är klart att de inte gör. Det är klart att det inte går, skriver han i sin blogg om människor som ber honom föreläsa om sociala medier.

Reklambyrån Pool gav ett svar till Alex i deras blogg.

– Om EN av dessa 80 personer är en inflytelserik person/organisation som bestämmer sig för att återberätta något från källan, så kan ju budskapet nå miljontals personer. Då gör det skillnad.

De nämner även ett schysst exempel.

– P3 Nyheter hade drygt 300 followers för ett halvår sedan (idag runt 700). En av dem är Pirate Bay-profilen Peter Sunde som hade över 10 000 followers (idag runt 13 000). När han vidarebefordrade ett av radioprogrammets Twitter-inlägg slog P3 Nyheters sajt besöksrekord.

[tags]Alex Schulman, Twitter, sociala medier, Pool, reklam, intressant?[/tags]